Vergi Levhası Nedir, Nasıl Alınır?
VERGİ VE MUHASEBE

Vergi Levhası Nedir, Nasıl Alınır?

Eklenme: 17.04.2024 Güncelleme: 17.04.2024
5 dakika okuma süresi
Ana sayfa > Blog > Vergi Levhası Nedir, Nasıl Alınır?
 

Vergi mükelleflerinin her yıl kazançlarını ve buna bağlı olarak ödemesi gereken vergi miktarını beyan etmesi gerekir. Bu beyan için gerekli olan belgenin ismi ise vergi levhasıdır. Vergi levhası, vergi esasına dayanarak kazanç sağlamak ile bu kazançlar çerçevesinde vergi miktarını gösteren  ve Maliye Bakanlığı tarafından onaylanan bir belgedir. 

Vergi Usul Kanunu’nun 5. maddesinde de belirtildiği gibi “Kazancı basit usulde tespit edilenler dahil olmak üzere gelir vergisi mükellefleri ile sermaye şirketleri, her yıl Mayıs ayının son gününe kadar vergilendirilen esas kazanç tutarı ve kazancına bağlı olarak vergi miktarını gösteren levhayı almak zorundadır.” Bu nedenle vergi mükelleflerinin vergi levhası çıkarma hususlarını ve vergi levhası almak için yapılması gerekenleri bilmesi oldukça önemli. 

O halde tüm detayları ile vergi levhası nasıl alınır, incelemeye başlayalım. 

Kimler Vergi Levhası Almak Zorundadır?

Vergi levhasına dair kanunda yer alan maddeden de anlaşılacağı gibi hem gelir vergisi hem de kurumlar vergisine tabi olanlar vergi levhası almak zorundadır. Ancak gelir vergisi mükellefi olan şahıs şirketleri için vergi levhası alma usulleri değişebilir. Buna göre Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında yer alan vergi levhası almak zorunda olanları detaylı bir şekilde incelemekte fayda var: 

Gelir vergisi mükellefleri: 

  • Ticari kazanç sahipleri 
  • Gelir Vergisi Kanunu’nun 52. maddesinde belirtildiği gibi zirai faaliyetler ile ilgili alım-satım işlerini yönetmek için yazıhane açan zirai kazanç sahipleri 
  • Serbest meslek erbabı 
 

Ayrıca gelir vergisi mükelleflerine yönelik vergi levhası alırken eğer işletme türü adi ortaklık, komandit veya kolektif şirket ise her bir ortak için ayrı ayrı vergi levhası alınmasına dikkat edilmelidir. 

Kurumlar vergisi mükellefleri:

  • Anonim şirketler 
  • Limited şirketler
  • Paylı komandit şirketler 

Vergi Levhası Nasıl Alınır?

Vergi levhası çıkarma zorunda olan tüm vergi mükelleflerinin vergi levhası, Gelir İdaresi Başkanlığı bilgi işlem sistemi tarafından düzenlenir. İşletmeler gelir ve vergi beyannamelerini sunduktan sonra beyannamede yer alan bilgilere göre bilgi işlem sistemi, işletmeye ait vergi levhasını oluşturur. Oluşturulan vergi levhası ise vergi mükellefinin İnternet Vergi Dairesi hesaplarına aktarılır. 

E-Vergi Levhası Oluşturma

Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından oluşturulan vergi levhaları, işletmelerin İnternet Vergi Dairesi’ne aktarıldıktan sonra bu resmi belgeye hem e-devletten hem de Gelir İdaresi Başkanlığı’nın web sitesinden ulaşmak mümkün. Böylece vergi levhasının çıktısını alıp iş yerinize asabilir veya web sitenizde yayımlayabilirsiniz. 

O halde e-vergi levhası oluşturmak için hem e-devlet hem de Gelir İdaresi Başkanlığı web sitesi üzerinden hangi adımların atılması gerektiğini inceleyelim.

E-devlet üzerinden vergi levhası sorgulamak için ilk olarak e-devlet üzerinden Gelir İdaresi Başkanlığı sayfasına giriş yapmalısınız. Bu sayfada yer alan hizmet seçeneklerinden “E-vergi Levhası Sorgulama” sekmesine tıklayıp açılan sayfada vergi kimlik numarası, il ve vergi dairesi bilgilerini girerek kuruma ait vergi levhasını görüntüleyebilirsiniz. 

 

Gelir İdaresi Başkanlığı’nın web sitesi üzerinden sorgulama yapmak için izlemeniz gereken adımlar ise şu şekilde: 

  • Gelir İdaresi Başkanlığı web sitesine giriş yaptıktan sonra “E-işlemler” bölümünden “İnternet Vergi Dairesi” seçeneğine tıklamalısınız. 
  • İnternet Vergi Dairesi’ne tıkladıktan sonra Dijital Vergi Dairesi sayfasına yönlendirileceksiniz. Bu sayfa üzerinden “Kullanıcı Girişi” butonuna tıklayarak sisteme giriş yapmalısınız. Dijital vergi dairesi sistemine T.C. kimlik numarası, vergi kimlik numarası, kullanıcı kodu ve şifreyle ya da e-devlet ile giriş yapabilirsiniz. 
  • Sisteme giriş yaptıktan sonra vergi levhası sorgulamak için “Sorgulamalar/ Doğrulamalar” bölümünden “E-Vergi Levhası Sorgulama” seçeneğine tıklayarak vergi kimlik numarası, il ve vergi dairesi bilgileri ile vergi levhası sorgulama işlemi yapabilirsiniz. 

Vergi Levhasında Hangi Bilgiler Yer Alır? 

İnternet üzerinden kolaylıkla ulaşılabilen vergi levhası üzerinde vergi mükellefi ve iş yeri ile ilgili çeşitli bilgiler bulunur. Vergi levhasında yer alan bilgileri şu şekilde sıralamak mümkün: 

  • Ad ve soyad 
  • Ticaret unvanı
  • İş yeri adresi 
  • Vergi kimlik numarası veya T.C. kimlik numarası 
  • Bağlı olunan vergi dairesi 
  • Vergi türü 
  • İşe başlama tarihi 
  • Ana faaliyet kodu ve faaliyet türü 
  • Faaliyet durumu 
  • Beyan edilen son üç yıla ait matrahlar ve bu matrahların ait olduğu takvim yılına göre ödenen vergiler 
  • Gelir İdaresi Başkanlığı bilgi işlem sistemi tarafından üretilen onay kodu 
 

Tüm bu bilgilerin doğru ve eksiksiz bir şekilde vergi levhasında bulunması gerekir. Eğer vergi levhasında yer alan bilgilerde hata olursa bu durum, mükellefler tarafından vergi dairesi müdürlüğüne bildirilmelidir. 

Mükellefler, vergi dairesine dilekçe ile bilgilerde yapılan hatanın düzeltilmesine yönelik başvuruda bulunduktan sonra Gelir İdaresi Başkanlığı bilgi işlem sistemi tarafından yeni vergi levhası oluşturulup ilgili kişi veya kurumun internet vergi dairesi hesaplarına aktarılır.

Vergi Levhası Alınmazsa Ne Olur? 

Kanunen vergi levhası alma zorunluluğu bulunan tüm mükellefler, güncel bilgilerine göre vergi levhasını oluşturmak durumundadır. Peki, vergi levhası alan mükellefler bu levhayı iş yerlerine asmak zorunda mıdır?

2011 yılında Vergi Usul Kanunu’nda yapılan düzenleme ile “Levhayı merkezlerine, şubelerine, satış mağazalarına mükellefler tarafından kolayca okunup görünecek şekilde asmak zorundadırlar.” ifadesi “Vergi levhası almak zorundadırlar.” şeklinde değiştiği için mükellefler için levhayı asma zorunluluğu bulunmamaktadır. Ancak zorunlu olmasa da işletme sahipleri, iş yerlerine vergi levhasını asabilir veya internet sitelerinde bu belgeyi yayımlayabilir. 

Görüldüğü gibi asma zorunluluğu olmasa da vergi levhasının oluşturulması, yasal olarak zorunlu bir durum. Vergi levhası alınmaması ve yapılan denetimlerde bu durumun tespit edilmesi halinde ise vergi mükelleflerine, Vergi Usul Kanunu’nun 353. maddesi 4. bendine göre vergi levhası bulundurmadığı tespit edilen mükellefler için özel usulsüzlük para cezası uygulanır. 

Kısacası vergi mükellefi olanların vergi levhası alması ve vergi levhasında yer alan bilgilerde bir değişiklik olması halinde güncel vergi levhası oluşturması şart. Ayrıca vergi levhasında gelir ve buna bağlı olarak ödenmesi gereken vergi miktarı yer aldığı için gelir ve vergi beyanının doğru bir şekilde yapılması oldukça önemli. 

Vergi beyanı yaparken yıllık olarak ödenen vergi çeşitlerinden farklı bir yapı sunan geçici vergi dönemlerini de takip etmeyi unutmayın. “Peki, geçici vergi dönemleri ne zaman?” diye merak ediyorsanız “Geçici Vergi Nedir? Dönemleri ve Oranları” yazımızı okuyabilirsiniz.

Predefined Presets