Rakip Analizi Yapmak: Nelere Dikkat Etmelisiniz?
ŞİRKET BÜYÜTME

Rakip Analizi Yapmak: Nelere Dikkat Etmelisiniz?

11 ARALIK 2020

 

Ticari alanda faaliyet gösteren birçok firmanın başarıya ulaşmak için dikkat etmesi gereken önemli stratejiler vardır. Ticarette daha etkili ve güçlü bir firma olmak için, oluşturulması gereken en önemli stratejilerden biri de rakip analizidir. Peki, rakip analizi nedir? Sıfırdan faaliyete başlayanlar ya da daha hızlı sonuç almak, içinde bulunduğu koşulları analiz ederek başarı hikayesini oluşturmak isteyen tüm firmalar için rakip analizinin nasıl yapılacağı ve nelere dikkat edilmesi gerektiği ile ilgili bir içerik oluşturduk.

Rakip Analizi Nasıl Yapılır, Nelere Dikkat Edilmelidir?

Günümüzde giderek ilerleyen teknolojiler, firmaların faaliyet alanlarının genişlemesine, birçok farklı kanaldan satış ağları oluşturarak daha hızlı büyümelerine neden olmuştur. 

Rakip analizi, faaliyete yeni başlayan veya daha etkili olmak isteyen firmaların rakiplerinin dijital, sosyal ve kurumsal alandaki varlıklarının ayrıntılı şekilde araştırılarak çözümlenmesini içerir. Firmalara hem başarı zamanlarında hem de kriz anlarında önemli getirileri olan bu yöntem, doğru yapıldığı takdirde kısa sürede çok etkili sonuçların elde edilmesine zemin hazırlar. 

Her firmanın kendine özgü nitelikleri ve diğerlerinden daha başarılı olduğu yönleri vardır. Rakiplerin başarılı ve başarısız olduğu yönlerini en ince ayrıntısına dek tanımaya yarayan rakip analiz çalışmalarının da çeşitli yöntemleri olduğu bilinmektedir. 

Peki rakip analizi nasıl yapılır? Bu soruya verilebilecek en güzel yanıt, yine markaların kendi elindedir. Bir marka, rakibini ciddiye alırsa mutlaka çeşitli bilgiler edinir. Ancak bu bilgilerin üstünkörü elde edilmemesi için, uzmanlar tarafından önerilen yöntemlerin kullanılması daha doğru olur. 

Öncelikle bir rakip analizi tablosu oluşturulması bilgilerin akılda kalmasını sağlar. İşe başlarken elde edilen bir rakip analizi örneği anahtar işlevi görebilir. Verilerin sağlıklı bir şekilde değerlendirilmesi için, görsel tablolar ile zenginleştirilen raporlara dönüştürülmesi son derece faydalıdır.

Rakip Analizinde Kullanılan Yöntemler

Genel olarak üç farklı rakip analizi yöntemi vardır. Sırası ile SWOT analizi, güncel analiz ve dijital analiz rakip analizinde kullanılan yöntemler olarak sıralanabilir.

SWOT Analizi

SWOT analizi rakip değerlendirme stratejisinin ilk ayağıdır. Öncelikle rakipler araştırılır. Rakiplerin zayıf ve güçlü yönleri bulunur. Bu verilere göre oluşan fırsatlar ve tehditler değerlendirilir. Ardından çeşitli önermeler hazırlanır. Önermeler ve geleceğe yönelik yeni senaryolar firmanın aksiyon planı için önemli bir kaynak oluşturur. Bu nedenle rakip firma analizi yaparken gelecekteki olasılıklar çok iyi hesaplanmalı ve analiz sistemli bir şekilde sürdürülmelidir.

Güncel Analiz

Güncel analiz, firmaların içinde bulundukları koşullara göre nasıl hareket edeceklerinin hesaplanmasını içerir. Örneğin, bir seçim sonucunun olası etkileri ya da önemli bir toplumsal olayın firmaları nasıl etkileyeceği hesaplanır. Kurumsal sosyal sorumluluk projelerinin oluşturulmasında güncel analiz çok etkilidir. Doğru ortaklıklar kurulması için firmaların sosyal, kültürel ve teknolojik yapısının ekonomik yansımalarını hesaplamak gerekir.

Dijital Analiz

Dijital analiz, firmaların internet ortamındaki varlığının incelenmesinden oluşur. Burada daha çok arama motorlarındaki sonuçlar ve web sitelerindeki performanslar ölçülür. Firmaların sosyal medya paylaşımları, kullandıkları anahtar kelimeler, görseller, videolar ve her türlü içerik dijital analizin konusudur. Anahtar kelime ölçümünde en çok kullanılan araçlardan bazıları Moz, Semrush, Keyword Tool ve Ubersuggest olarak bilinir. Dijital analizden elde edilen bilgiler yeni stratejiler için çok önemlidir. Bu sayede rakip pazar analizi yapılabilir. Bunun için düzenli olarak raporlamalar oluşturulmalı ve çıkan sonuçlar ışığında karar verilmelidir.

Rakip Analizinin Avantajları Nelerdir?

Çok sayıda küçük ve orta ölçekli işletmeye kendi başarı hikayesini yazma fırsatı veren rakip analizinin avantajları aşağıdaki gibidir:

  • Sosyal medyada görünürlüğü arttırır.
  • Ölçülebilir ve raporlanabilir bir veri havuzu kazandırır.
  • Kaynak kullanımını optimize eder.
  • Reklam bütçesinin doğru kullanılmasını sağlar.
  • Başarılı bir liderlik için kılavuz işlevi görür.
  • Firmanın farkındalık seviyesini yükseltir.
  • Öngörülemez yatırımların önüne geçer.
  • Çalışanların ortak bir amaç doğrultusunda birleşmelerine neden olur.
  • Doğru iş ortaklıklarının kurulması için sağlıklı veriler kazandırır.
  • Hedeflenen yıllık büyümeyi gerçekleştirir.
  • Sürdürülebilirlik için güvenli bir ortam yaratır.
  • Kurumsal sosyal sorumluluk projelerinin oluşturulmasında kilit rol oynar.

Rakip analizi gibi daha birçok faydalı içeriğe Edenred tasarruf rehberi blog’undan ulaşabilirsiniz.

Predefined Presets
Purchase this theme