Z Kuşağıyla Birlikte Çalışma Rehberi
İNSAN KAYNAKLARI

Z Kuşağıyla Birlikte Çalışma Rehberi

Eklenme: 10.10.2023 Güncelleme: 18.10.2023
7 dakika okuma süresi
Ana sayfa > Blog > Z Kuşağıyla Birlikte Çalışma Rehberi
 
 

Zaman ilerliyor ve her şeyde olduğu gibi çalışma yaşamı da zamana ayak uydurmak için değişiyor. Bu değişimin pek çok nedeni olsa da temel sebeplerinden biri, kuşaklar arasındaki farklılıklar. Z kuşağı da son yıllarda iş yaşamına giriş yapmış ve bu hayatı dönüştürmeye başlamış bir kuşak. 

Tabii ki her nesil gibi bu genç nesil de bir öncekilerden oldukça farklı. Peki, bir işveren olarak bu farklılığı nasıl yöneteceğinizi biliyor musunuz? Z kuşağı iş yaşamına alışırken sizin de Z kuşağını anlamanız ve çalışmaya alışmanız şart. O halde, Z kuşağını yakından tanımanın ve Z kuşağı ile çalışırken dikkat etmeniz gerekenleri öğrenmenin zamanı geldi.

 

Z Kuşağı Ne Demek?

Tüm insanlar, doğdukları yıla göre aslında belirli bir kuşağı temsil ediyor. Her kuşak ise yaşam koşulları ve dönemsel standartlara göre kendine has özelliklere sahip. Bu özellikler ise kuşakların hayata bakış açısını ve doğal olarak da çalışmaya karşı fikirlerini şekillendiriyor. İşte, bu kuşaklardan biri de Z kuşağı. 

“Peki, neden bu kuşağın ismini son yıllarda daha çok duymaya başladık?” diyorsanız bunun cevabı, bu kuşakta bulunanların çocukluktan çıkıp kendi sorumluluklarını alabilecek yaşa gelmiş ve farklı alanlarda söz sahibi olmaya başlamış olmalarından kaynaklı. Bu alanlardan biri de tabii ki çalışma hayatı. Artık iş yerlerinde çalışan gençlerin birçoğu, Z kuşağının bir temsilcisi. Yani günümüz iş yaşamı birbirinden farklı kuşaklardan insanların bulunduğu bir karma diyebiliriz. Bu karmanın içinde yer alan kuşaklar ise şu şekilde: 

1946-1964 yılları arasında doğanlar: Baby Boomers 
1965-1980 yılları arasında doğanlar: X kuşağı 
1981-1996 yılları arasında doğanlar: Y kuşağı 
1997-2012 yılları arasında doğanlar: Z kuşağı 

Tabii ki kuşaklar, Z kuşağı ile son bulmuyor, zaman ilerledikçe çeşitleniyor. 2012 yılından sonra doğan çocuklar da Alfa kuşağı olarak anılıyor.

 

Z Kuşağı Özellikleri

Kuşakları öğrendiğimize göre şimdi, günümüz yaşantısının dinamiklerini şekillendiren Z kuşağını tanıma zamanı. 

Her kuşakta olduğu gibi Z kuşağı da önceki kuşaklardan oldukça farklı. Ancak Z kuşağını daha farklı kılan temel bir sebep var. Bu da Z kuşağı üyelerinin internet, sosyal medya ve teknoloji ile iç içe büyümüş olmaları. Z kuşağının teknolojiyle bu denli iç içe olmasından kaynaklı olarak da onlara dijital çocuklar deniliyor.

Bu temel fark, Z kuşağının özelliklerini de şekillendiren bir unsur. Tıpkı teknolojinin hızla gelişmesi gibi Z kuşağı da sürekli gelişen, yeniliklere ve çeşitliliğe açık bir nesil. Ayrıca çoğunlukla sosyal ağlarda iletişimde oldukları için de iletişim, hayatlarının merkezi. Hızlı öğrenmeleri ve girişimci ruhları da Z kuşağının dikkat çeken özellikleri arasında. 

 

Z Kuşağı ile Nasıl Çalışılır?

Özelliklerinden de anlaşıldığı gibi teknoloji ile büyümüş ve düzen değiştirici bir kuşakla karşı karşıyayız. Bu nedenle de Z kuşağıyla çalışmak için işletmelerin dönüp kendi düzenlerini sorgulamaları şart. “Yeniliklere ne kadar önem veriyorsunuz? Teknolojik gelişmeleri takip edip işinize entegre ediyor musunuz? İş yerinde açık iletişime önem veriyor musunuz?” Tüm bu sorular, Z kuşağına uygun bir çalışma ortamı yaratırken işletmelerin çözüm üretmesi gereken konular arasında yer alıyor.

İşletmelerin kendi düzenlerini gözden geçirmelerinin yanı sıra Z kuşağı ile çalışırken dikkat etmeleri gereken bazı unsurlar da mevcut. Bunları ise şu şekilde sıralayabiliriz: 

  • Z kuşağının doğdukları andan itibaren teknoloji ile iç içe olduğunu unutmayın. Bu nedenle bir çalışma ortamından beklentileri, işlerini verimli bir şekilde yapmalarını sağlayacak teknolojik araçlar ve yenilikçi çözümler. 
  • Bu genç kuşak, yaşamları boyunca her an her yerden hızlıca bilgiye ulaşabilen bir nesli temsil ediyor. Bu nedenle de Z kuşağının alışılagelmiş çalışma şartları yerine daha esnek çalışmaya meyilli olması oldukça doğal. 
  • Z kuşağı, diğer nesillerden daha çok şirketlerin toplumsal konularda aktif olması ve çabalarını göstermesi gerektiğini savunuyor. Yani bu neslin işletme bağlılığı, şirketlerin sosyal sorumluluk konularında ne kadar aktif olduğu ile doğru orantılı. Ama şunu unutmayın ki eylemler her zaman kelimelerden daha etkili. Z kuşağının ilgisini çeken bir işveren olmak istiyorsanız özellikle sosyal sorumluluk alanında söylediklerinizle değil, yaptıklarınızla ön plana çıkmalısınız. 
  • Öğrenmeye ve öğretmeye açık olmak, Z kuşağının çalışmaya dair en temel beklentileri arasında. Sonuçta farklı kuşakların bir arada olduğu bir çalışma hayatı içerisindeyiz. Bu yüzden de öğrenmeye ve öğretmeye açık bir çalışma ortamı yaratarak bu çeşitliliği daha verimli hale getirmek mümkün. Z kuşağının gelişimi için mentorluk ve eğitim fırsatları sunarken bu yeni neslin de bir iş yerine katacaklarını göz ardı etmemelisiniz. Unutmayın ki Z kuşağı, iş hayatına yeni adım atmış olmasına rağmen özellikle teknoloji alanında doğuştan tecrübeli. 
  • Açık iletişim kadar net iletişim de Z kuşağı ile çalışmanın temellerinden biri. Dijital çağın çocukları olarak bilinen bu nesil, tıpkı dijital dünyadaki gibi hızlı ve kısa iletişime alışık. Bu nedenle de uzun toplantılar veya e-mailler yerine şirket içi iletişimde kısa ve hızlı iletişim seçenekleri sunmanızda fayda var.

 

Z Kuşağından Bir Aday ile İş Görüşmesi Nasıl Yapılmalı?

İş görüşmesi sadece işverenin uygun çalışan adayını seçtiği değil, çalışanın da iş yeri hakkında ilk izleniminin oluştuğu bir süreç. Bu nedenle de bir işveren olarak Z kuşağından bir adayla görüşme yaparken dikkat etmeniz gerekenler bulunuyor. 

Öncelikle iş görüşmesinin yüz yüze olması gerekliliğine dair kalıpları yıkmak gerekiyor. Çünkü bu nesil, hayatının büyük bir kısmını dijital dünyada geçiriyor. Onlar için dijital dünya, her şeyi yapabilecekleri bir alan. Tabii ki buna iş görüşmesi de dahil. Bu nedenle bir işveren olarak siz de mülakat süreçlerinizi dijitale taşıyabilirsiniz.   

İş görüşmesinin formatı değişse bile asıl önemli olan, görüşmede konuşulanlar. Bu kuşağın yenilikçi bakış açısından yararlanmak istiyorsanız mülakat süresince açık iletişime önem vermelisiniz. Şirketin değerlerini, gelişim fırsatlarını, çalışma şartlarını, şirket içindeki çeşitliliği açıkça anlatmanızda fayda var. 

Ancak unutmayın ki Z kuşağı, fikirlerini ifade etmekten kaçınmayan ve her alanı düşüncelerini paylaşmak için değerlendiren bir kuşak. Bu nedenle sadece anlatmanız değil, mülakat süresince karşı tarafı dikkatle dinlediğinizi de belli etmeniz gerekli. Hatta farklı konularda fikirlerini sorarak iş görüşmesini daha verimli ve Z kuşağı için daha ilgi çekici hale getirebilirsiniz. 

Tüm bunlara dikkat ederek Z kuşağı adaylar için cazip bir işveren olmanız mümkün. Ancak ister adaylarınız Z kuşağı olsun ister başka bir kuşak, bir işletme olarak işe alım sürecini doğru adayı bulacak şekilde yönetmeniz şart. Bu yönetim ise mülakattan da önce doğru iş tanımı yapmaktan geçiyor. Doğru iş tanımı yapmak için dikkat etmeniz gerekenleri öğrenmek için de “Doğru Adayı Nasıl Bir İşe Alım Süreci ile Bulabiliriz?” yazımızı okuyabilirsiniz.

Predefined Presets