Sağlıklı Bir Online İşe Alım Süreci Nasıl İşlemelidir?
İNSAN KAYNAKLARI

Sağlıklı Bir Online İşe Alım Süreci Nasıl İşlemelidir?

17 MAYIS 2021

İş görüşmeleri bazen hem adaylar hem de işverenler için uzun ve yorucu bir süreç haline gelebiliyor. Özellikle de defalarca yapılan yüz yüze görüşmeler söz konusu olunca, bu sürece biraz da stres dahil oluyor. Elbette artık pandemi ile değişen ve dijitalleşen dünya koşullarında işe alım süreçleri online olarak yapılmaya başlandı. Peki, sağlıklı bir online işe alım süreci nasıl olur, neler yapılır ve nasıl bir prosedür izlenir?

Online İşe Alım Süreci Aşamaları

Pandeminin hayatımızda köklü değişimlere sebep olduğu aşikar. Bize düşense bu değişimlere ayak uydurmak ve eski düzeni yeni düzene entegre edebilmek. Uzaktan işe alım süreci de bu entegrasyonun önemli bir kolu. Özellikle de İnsan Kaynakları departmanının bu konuya ayrıca değinmesi gerektiği tartışılmaz bir gerçek. Bu nedenle İK yönetiminde doğru ve sağlıklı bir işe alım süreci için yapılması gerekenleri sizin için listeledik.

İşte İnsan Kaynakları işe alım süreci aşamaları ve detayları:

1- Mülakat Hazırlık Süreci

İnsan Kaynakları yönetimi işe alım süreci ilk olarak hazırlık aşamasıyla başlamalıdır. Adayla kaç kişinin görüşme yapacağı, konuşma yapacakların sırasının belirlenmesi ve tahmini kaçar dakika konuşacakları bu sürecin temelini oluşturur. Beden dilinin yeterli ölçüde kullanılamadığı video konferans esnasında kişisel diyaloglara daha fazla önem verilmesi gerektiği unutulmamalı ve mülakat çoğu zaman bir sohbet havasında sürdürülmelidir.

Görüşme öncesinde adayın Cv’si görüşmeyi yapacak kişilerin elinin altında bulunmalı ve adayın anlattığı bilgiler CV üzerine not olarak yazılmalıdır. Pek çok adayla görüşecek İK Uzmanları için bu önemli bir kriterdir. Çünkü görüşme detayları ancak bu şekilde akılda kalıcı olabilir.

2- Görüşme Öncesi Detayların Paylaşılması

Uzaktan işe alım sürecinde dikkat edilmesi gereken hususlardan biri görüşme detaylarının adayla şeffaf bir şekilde paylaşılmasıdır. Online mülakatta kimlerin yer alacağı ve bu kişilerin iş pozisyonlarının adayla paylaşılması adayın mülakata hazırlık sürecini olumlu etkileyecektir.

3- Mülakat Kanallarının Kontrolü ve Teknoloji Desteği

Online mülakatın yapılacağı teknoloji kanalları işe alım sürecinin en kritik noktasıdır. Fiziksel ortamın kullanılamadığı noktada iletişim aracının ya da kanalının düzgün çalıştığından emin olmak için mutlaka internet, görüntü ve ses kalitesi testini yapmalı, adayı da bu konuda bilgilendirerek aynı testi onun da yapmasını istemelisiniz.

4- İş Pozisyonu Hakkında Bilgi Edinilmesi

Eğer işe alım süreci direkt olarak işveren tarafından değil de İnsan Kaynakları departmanı tarafından yürütülecekse, iş pozisyonu hakkında detaylı bilginin edinilmesi büyük önem arz eder. İK Uzmanı tarafından en uygun adayın değerlendirmeye alınması için öncelikle iş tanımının doğru belirlenmesi, iş analizinin çıkarılması ve adayın özelliklerinin bu analize göre incelenmesi gerekmektedir. Ayrıca iş pozisyonunun adaya doğru şekilde aktarılması için de bu konunun önemi büyüktür.

5- Online Mülakatta Ofis Kimliğinin Yansıtılması

Online mülakat aşamasında ofis kimliğinin adaya doğru şekilde aktarılması gereklidir. Misyon, vizyon, çalışma sistemi, şirket prensipleri, ekip koordinasyonları, şirket içi ya da online aktiviteler gibi pek çok konu hakkında adaya en doğru bilgiyi aktarmak, iki taraf için de önem taşır.

Ara sıra ofise gidilecek olması ya da tamamen uzaktan çalışma sistemine geçilmesi durumunda bile, ofis ruhunun online mülakatta adaya geçirilmesi, çalışma prensibinin ve ofis disiplininin oluşturulması için gereklidir.

İşe Alım Sürecinde Uygulanan Testler

İşe alım sürecinde uygulanan testler, adayların kişisel becerilerini ve yeteneklerini tarafsız olarak gösterebilmesi için pek çok firma tarafından tercih edilmektedir. İşletmelerin büyük bir çoğunluğu eleme yapabilmek ve en doğru adaya karar verebilmek için bu testleri mülakat öncesinde adaya gönderir. Bazen de ilk elemeyi geçen adaylara ikinci görüşme öncesinde yetenek ölçümü için testler gönderilebilmektedir.

Firmadan firmaya farklılık gösteren testleri şu şekilde sıralayabiliriz:

1- Başarı Testleri

Başarı testleri genellikle adayların maksimum performanslarını ortaya çıkarabilmeleri için düzenlenen eleme odaklı test türlerinin yer aldığı bir kategoridir. Genel yetenek testleri, bilgi ve beceri testleri, yabancı dil testleri gibi sınavlar, bu kategori içerisinde yer alır.

  • Genel Yetenek Testleri

Genel yetenek testleri, adayların sayısal ve sözel yeteneklerini ölçmek için tercih edilmektedir. Adayların akıl yürütme, öğrenebilme, öğrendiğini uygulayabilme, problem çözme ve kavramsal becerilerini ölçme gibi zihinsel yeteneklerini ortaya çıkardığı, zeka ile ilişkili olan bu testler pek çok firmanın eleme yapmak için başvurduğu bir yöntem.

  • Yabancı Dil Testleri

Yabancı dil sınavları, dil gerektiren pozisyonlar için önemli bir eleme testidir. Mülakat öncesi ya da sonrası yapılabilen bu testler adayın, okuma, yazma, konuşma, gramer ve kelime bilgisini ölçmek için tercih edilir. Özellikle yabancı dil kullanımının öncelikli olduğu pozisyonlarda firmalar yabancı dil testine büyük önem vermektedir.

  • Bilgi Testleri

Bilgi testleri adayın başvuruda bulunduğu pozisyon hakkındaki yeterliliğini ölçmek için tercih edilen sınav tipidir. Bu test ile adayların pozisyon yükümlülüklerini karşılayıp karşılamayacağına bakılır ve adaya karar verme aşamasında daha hızlı bir sürecin geçmesini sağlar.

2- Kişilik / Envanter Testi

Envanter testleri başvuruda bulunan adayların kişisel özellikleri hakkında bilgi edinilmesini sağlayan kişilik testleridir. Hemen hemen pek çok firma adaylar ile mülakat organize etmeden önce envanter testi göndererek adayın uyumluluğu ve karakter özellikleri hakkında genel bir bilgi elde etmeyi tercih etmektedir.

İşe Alım Süreci Akış Şeması

İşe Alım Süreci Şeması

 

Online işe alım sürecinde İK uzmanları ve adayların verimli bir mülakat geçirebilmeleri için en önemli kriter, zamanı iyi kullanarak son derece şeffaf olmalarıdır. İletişimin son derece önemli olduğu bu süreçte hem iyi bir dinleyici hem de iyi bir anlatıcı olmanız beklenir.

 

İşletmenizi ve çalışanlarınızı Ticket Yemek Kartı ile çok mutlu edin. Nasıl mı? Tıklayın, öğrenin!

Predefined Presets
Purchase this theme