Çalışan bağlılığı, işletmelerin gerek verimliliği gerek istikrarlı oluşu açısından önemlidir. Bir işletmenin çalışan bağlılığının yüksek oluşu, o işletmenin itibarını ve üretkenliğini artıran bir unsurdur. Yeni yeteneklere ulaşmanın, genç yetenekleri cezbetmenin ve mevcut yetenekleri elde tutmanın her zamankinden daha zor olduğu bu dönemde çalışan bağlılığını artıracak yöntemler de gittikçe önemli hale geldi. Bu sebeple pek çok işletme çalışan bağlılığı uygulamaları konusunda plan ve çalışmalarını artırdı. Peki çalışan bağlılığı ne demek, beyaz ve mavi yaka çalışan bağlılığı nasıl sağlanır? Gelin yazımızda inceleyelim.
Çalışan bağlılığı, iş yeri bünyesinde faaliyet gösteren çalışanın kişisel amaç ve hedeflerinin, şirketin vizyonu ve hedefleri ile uyumuna bağlı olan bir kavramdır. Şirket ve çalışanın amaç ve hedefleri ne kadar paralel ise çalışan bağlılığı da o düzeyde artar.
Çalışan için kuruma bağlılık, o kurumun mevcut stratejileri ile kurumun bünyesinde yer verdiği tüm uygulama ve faaliyetlere karşı oluşan memnuniyetin bir sonucudur. Çalışanın kişilik özellikleri ve fikirlerinin uygulanabilirlik düzeyi, işletmeye duyduğu bağlılıkta oldukça etkilidir.
Çalışan bağlılığı araştırması ve gözlemlenmesi sonucu işe ve işletmeye bağlı çalışanların şirkete sağladığı faydalar aşağıdaki gibi sıralanabilir:
Çalışanların faaliyet gösterdiği şirketten birtakım beklentileri bulunur. Beklentilerin karşılandığı düzeyde çalışan bağlılığı da artış gösterir. Peki çalışan bağlılığı makale örneklerinde de rastlayabileceğiniz bu temel faktörler nelerdir?
Her işletmenin çalışanını bünyesinde uzun süre tutabilmesi için birtakım aksiyonlar alması ve çalışmalar yapması gerekir. Geliştirdiğiniz stratejiler ve kurum kültürünün çalışan yararına değerlerden oluşması, çalışanı işletme bünyesinde tutmaya, yani çalışan bağlılığı oluşturmaya katkı sağlar. Bağımsız araştırmalar gösteriyor ki; günümüzde yüksek çalışan devir oranlarının sebepleri incelendiğinde yan hakların yetersiz olması, maaş ve kariyer beklentilerinin karşılanmamasından sonra üçüncü sırada yer alıyor.
Siz de rekabet ortamı içerisinde çalışana dokunan farklar yaratmaya mı çalışıyorsunuz? O halde çalışan bağlılığı yüksek şirketler tarafından da uygulanan en iyi çalışan bağlılığı uygulamaları nelerdir göz atabilirsiniz.
Şirket bünyesinde yer alan yöneticilerin gelişimlerine katkı sağlayacak eğitimler vermek gerekir. Böylece çalışan bağlılığına sebep olabilecek unsurlardan biri olan yöneticileri eğiterek bu bağlılığa nasıl katkıda bulunacakları konusunda fikir elde etmeleri sağlanabilir. Yöneticileri, işçi odaklı davranmaya sevk etmek, çalışanların verimlerinin artmasını sağlayacak unsurlardan biridir.
Çalışanlara yönelik özel günlerin hatırlanması ve bunlarla ilgili kutlamalar yapılması çalışanları motive edecek unsurlardandır. Ayrıca şirket içi gelişmelerin çalışanlara doğru bir iletişim yolu ile aktarılması ve gerektiğinde çalışandan fikir alınması çalışan bağlılığını pozitif yönde etkileyecek önemli bir aksiyondur.
Çalışan bağlılığı üzerine yapılan çalışmalar, sürekliliği olan çalışmalardır. Düzenli ölçümler ile takibi sağlanarak alınacak aksiyonların tespit edilmesi gerekir. Bu yüzden belirli yöntemleri uygulamak kaydı ile (işgücü devir oranlarını gözlemlemek, işçi ile iletişim, anket vb.) daima takipte olmanız gerekir.
Şirketin bu konuda yaptığı yatırımların ne düzeyde yarar sağladığını anlamak için gerekli ölçümlerin ve kıyaslamaların yapılması ile somut verilerin elde edilmesi gerekir. Özellikle performans ölçümleri ve çalışanı elde tutmaya dair diğer ölçümlerden elde edilen verilerin kıyaslanması çok kullanılan yöntemlerdendir.
Eğitim ve gelişim planlarının ihtiyaçlara yönelik yapılması, sağlıklı kariyer planlamalarının hayata geçirilmesinin yanı sıra çalışanların yaptıkları iş için bir hediye ile takdir edilmesi yani “ödüllendirilmesi” de oldukça önemli. Elbette bu yan hakları sağlamanın bir maliyeti olacaktır. Ancak çalışana yatırım yapmak uzun vadede şirkete yapılabilecek en büyük tasarruf adımıdır.
Çalışan bağlılığını artırmanın yolları oldukça çeşitli olsa da temelde yapılacak birkaç adım çalışanları tatmin edecek unsurların çoğunu barındırabilir. Peki sürdürülebilir çalışan bağlılığı nasıl sağlanır?
Çalışan bağlığını önemli ölçüde artırdığı bilinen bir diğer konu ise şirketin sunduğu yan haklardır. Yapılan çalışan bağlılığı araştırmalarında görüyoruz ki yan haklar da en az maaş kadar önemli. Çalışanlar bu yan haklardan en önemlisini öğle yemeği yan hakkı olarak görüyor ve yemek kartının alım gücüne olumlu katkısı olduğunu söylüyorlar. En yaygın restoran ve kafe ağına sahip Ticket Restaurant yemek kartı ile çalışanlara öğle yemeğinde seçim özgürlüğü sağlandığında çalışanın verimliliğinin yaklaşık %10 arttığını yapılan bağımsız araştırmalarda görebiliriz. Ayrıca Ticket Restaurant’ın sağladığı düzenli beslenme imkanı da iş verimliliğini %20 artırıyor. Yemek kartı ile çalışanlarınıza yiyeceği yemeği seçme özgürlüğü tanırken, vergi tasarrufuna başlamak için buraya tıklayabilirsiniz.
Hem maddi hem manevi anlamda tatmin olan çalışanların kendilerini mutlu hissettiği bir gerçek. Bu da mutlu çalışan mutlu iş yeri denkleminin kurulmasına önemli katkı sağlıyor. Burada maneviyattan kasıt çalışanın başarılarının takdir edilmesi, fikirlerinin önemsenmesi ve o güne kadarki birikiminin üzerine yeni tecrübeler ekleyebilmesidir. Yanı sıra yılbaşı, ramazan, bayram, doğum günü, evlilik yıl dönümü gibi özel günlerinde hatırlanmak da çalışana kendini önemli hissettiriyor ve şirkete bağlılığında önemli rol oynuyor.
Edenred’in teşvik ve ödüllendirme çözümü, perakende devlerini bir arada bulunduran kurumsal hediye kartı Ticket Compliments ile bu tür özel günlerinde çalışanları hatırlamak küçük maliyetlerle büyük motivasyon etkisi sağlıyor. Ticket Compliments Teşvik ve Ödüllendirme çözümlerini incelemek ve hemen başvurmak için ise bu linke tıklayabilirsiniz.